Wat zijn polyolen?

Polyolen is een verzamelnaam voor diverse natuurlijke suikervervangers. Het gebruik van polyolen ten opzichte van suiker kent veel voordelen. Deze zoetstof levert twee keer zo weinig calorieën als suiker. Volgens het Voedingscentrum zijn producten met polyolen een goed alternatief voor suikerrijke producten. Tijd om meer te leren over deze natuurlijke zoetstof.

Wat zijn polyolen?

Polyolen zijn natuurlijke suikervervangers. Het is een niet-intensieve zoetstof. Zoetstoffen zijn stoffen die worden toegevoegd aan voedingsmiddelen om ze zoeter te maken. Polyolen is een verzamelnaam voor diverse zoetstoffen als sorbitolen, mannitol, isomalt, polyglycitolstroop, maltitolen, lactitol, xylitol en erythritol. Deze stoffen zitten onder andere in zuivelproducten, chocolade, gebak, sauzen en ijs. Ook vind je ze vaak terug in speciale dieetproducten voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen.

Suikeralcoholen

Polyolen worden ook wel suikeralchoholen genoemd. Maar geen paniek! Suikeralchoholen hebben niets te maken met alcohol. Het is puur een aanduiding voor een scheikundige samenstelling die polyolen gemeen hebben. Suikeralcoholen zijn stoffen die in de natuur voorkomen. Zo worden bepaalde zoetstoffen gewonnen uit verschillende natuurlijke fruitsoorten.

Voordelen van polyolen

Zoetstoffen verschillen van suikers die toegevoegd worden aan producten om ze zoeter te maken. Zo kent het gebruik van polyolen veel voordelen.

Minder calorieën

polyolenPolyolen zijn half zo zoet tot even zoet als suiker. Doordat de opname van polyolen in de dunne darm gering is, leveren ze 2 keer minder calorieën als suiker. Bovendien hebben polyolen geen aparte bijsmaak, zoals de meeste intensieve zoetstoffen.

Suiker: 4 kcal per gram
Polyolen: 2,4 kcal per gram
Erytritol: 0 kcal per gram

Minder koolhydraten

Polyolen kom je vaak tegen op het etiket van koolhydraatarme producten. Deze suikervervanger behoort tot de onverteerbare koolhydraten die je aftrekt van het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Je lichaam doet nauwelijks iets met deze koolhydraten en verlaten je lichaam via je ontlasting.

Geschikt voor diabetespatiënten

Onverteerbare koolhydraten hebben geen invloed op de stofwisseling en zijn perfecte suikervervangers voor diabetespatiënten of voor mensen met overgewicht.

Effect op bloedsuikerspiegel

Suiker zorgt voor een stijging van het bloedsuikergehalte. Hierdoor stijgt ook de afgifte van insuline om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Consumptie van polyolen heeft geen effect op het bloedsuikergehalte.

Effect op tanden

Producten waarin suiker is vervangen door polyolen zijn minder schadelijk voor je gebit. Zoetstoffen veroorzaken geen cariës (gaatjes) in het gebit.

Veiligheid

Polyolen zijn als veilig voor consumptie beoordeeld door de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Dat zoetstoffen schadelijk zouden zijn voor de gezondheid zijn gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken. Volgens het Voedingscentrum zijn producten met polyolen een goed alternatief voor suikerrijke producten en is er vanuit gezondheidsoogpunt geen redenen om zoetstoffen te vermijden.

Echter kan overmatig gebruik een laxerende werking hebben. Deze waarschuwing staat op producten die meer dan 10% toegevoegde polyolen bevatten.

Zelf polyolen gebruiken

Een gemakkelijke manier om minder suiker te eten is door dit te vervangen met natuurlijke suikervervangers zoals Sukrin. Sukrin heeft een groot assortiment met natuurlijke, caloriearme suikervervangers. Bekijk ook eens ons overzicht met suikervrije en glutenvrije recepten voor inspiratie.